fredag 25 juli 2014

Skördetid och roligt besök.

Nu är det full fart i landen/pallkragarna och i växthuset.
På hela gården, faktiskt.

Varmt är det på dagarna, men morgonens 10,5 grader
gjorde gott...Det är grönt och frodigt fortfarande, trots
så många dagars sol och hög värme.

Detta möter vid ingången till det lilla skraltiga växthuset.
Byggplasten som är tejpad ovanpå för att täcka de trasiga
ställena, har nu börjat släppa på vissa ställen. Dags att tejpa
om... silvertejp, det funkar ett tag.


Den mindre tomatplantan är en sk tjuv från en av de större.
Jag petade ner den i jorden och de växer så snällt och får blommor...
Nästan alla mina tjuvar har tagit sig, men jag har bara sparat
några... nån måtta på snålheten får det väl vara...
Dessutom så har jag ingen plats.

Den lilla krukan innehåller en stickling och rotade 
utlöpare från chokladmyntan.
Lade bitar av utlöpare på jorden och tryckte
fast med små märlor (samma som i pluggboxen)
för att de skulle ligga emot.


De stora bladen är squash.Vill jag minnas att det var...
Massor av stora gula blommor.
Igår fick jag rädda en humla som hade
fastnat inuti en av blommorna.
Den blomman är nog ordentligt pollinerad nu...

Nu har jag lagt på lite gräsklipp på jorden här nu, förutom
runt gurkan som inte vill ha fukt runt halsen.

Så har jag plockat bort några av de mindre
gurk-ämnena längst ner, för att de större
ska kunna få mer näring.



Sockerärtor, ja jag tror det är det i alla fall,
smakar ljuvligt i det här stadiet.
Kanske är det "vanliga" ärtor, såna
som man ska sprita, gröna ärtor,
men det märker man sen.
Varför jag inte vet?
Den här sorten/fröna är inhandlade
på Lidl och på förpackningen så står det
Garden Pea. Ja såna är det alltså.
Goda är dom.
Mina "riktiga" sockerärtor
Sugar Snaps
blommar för fullt nu, två meter höga, 
 och sen så kommer 
skidorna efter.... å vad gott det ska bli!



Eftersom vår inte alls så jättegamla gräsklippare gick sönder och
blev så hiskeligt dyr att laga, så införskaffade vi en trädgårdstraktor
istället. Nu har vi ingen uppsamlare längre, men det funkar utmärkt
att kratta upp "slutsträngen" och använda för att täcka jorden
från uttorkning och tillföra gödning.

Att vi inte samlar gräset längre, har gjort att vi
i år har den grönaste och frodigaste gräsmattorna ever...
En tjock sammetsmjuk matta... Tänk vad det gör mycket med 
näringen från gräs.

I helgen har vi Lillemans brorsa här på besök.
Hans husse o matte är ute och åker motorcykel, och 
då kan han inte följa med. Gissa om han tycker
det är kul att rumla runt i gräset, och röja runt i skogsbackarna
 i full frihet med bästa brorsan. Lägenhetshund som han är annars.

Men det där med tranor som sätter igång och trumpetar
i soluppgången och det där med svalor som nästan
nuddar när det flyger ut från takpannorna, ja dem
har Lillemans brorsa lite svårt för. Då "muffar" han,
precis som Lilleman brukar låta.
Det är inga skälliga vovvar det här.

Han har bara ett fel. Han är förtjust i mig.
Det betyder bl a att han vill ligga i min säng och sova.
Han ligger på golvet, jag somnar och så vaknar
jag av att han kryyyyyper upp och lägger sig i
min knäveck. Han är en ganska rejäl hund, större
än Lilleman, så det sker inte obemärkt.
När jag sagt till honom tre gånger att gå ner
och sova på golvet, och jag vaknade ännu en gång
av att han krypit ihop till en liten boll där nere, ja
då lät jag honom ligga. Lilleman har ju sin egen säng
och där fick brorsan inte plats också, ja dom testade, så jag
får väl dela med mig... Lite mysigt var det allt, det medges...
Men varmt... och som sagt, han muffar lite då och då...

Full fart i sommarvärmen, alltså...

2 kommentarer:

  1. Kikar in och önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! nu är det måndag och ännu en vecka börjar...ja helgen den var fin, den
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här