tisdag 27 maj 2014

Den stora mamma-humlan...inte pilla!

Det är inte lätt att hålla fingrarna i styr, 
när man får små söta blommor i fönstren.

Jag pillar lite här och lite där...
och då kan det gå som det gått.

storknäbb på dvärgpelargonen

två storknäbbar på P. sidoides. 

Hoppsan, där kom det en storknäbb.
Och två till!

Jösses, jag tror jag lyckats pollinera dom!
Kanske inte ens med varann,,, oj oj.

Hur blir det här nu då?

Jag verkar ha förflyttat pollen från en planta till en annan,
eller så är det självpollinerat...

Min P. sidoides har fått två storknäbbar.
Och den lilla dvärgen med söta blommorna,
vet inte namnet på denna, då jag fått den av
en granne... 
älskar den här laxrosa med de fina bladen...
har fått en storknäbb också.

Storknäbben är beviset på befruktning, men 
det kan också vara självpollinering,,, ja det får
vi se, ifall det finns frön som mognar.

Nu gäller det bara att hålla dom under uppsikt, så 
att dom inte skjuter iväg sina frön när dom är mogna.
Det lär ta ett antal veckor för dom att mogna
inuti den här "näbben".
De har små spiraler i ena änden, och de kan visst sprätta
iväg en bit. Dessutom så är de bara några mm stora,,,
Det vore ju synd på så rara ärter...

6 kommentarer:

  1. Jag säger ju att du är grön ut i fingerspetsarna!!!
    Mina rädisor har börjat visa sig! Vilken lycka :-)
    Jag har en gurkplanta som tagit sig bra (okej jag köpte den något uppvuxen) va är gurkorna?? Hehe tålamodet du vet ;-)
    Jag har den i fönstret inomhus, grenarna är upphängda!
    Kan den klara sig utomhus tror du, för
    Kallt???
    Vi har tak på en del av altanen (tre väggar runt) skulle den klara sig där eller ska jag helt enkelt låta den stå
    Kvar inne???
    Min lilla rabatt med cykeln har växt! Blir att utöka storleken och dela växter t hösten! Minns ej vad jag planterat där!
    Så trevligt med besök! Kul för Lilleman att träffa brorsan
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurkan, var det en växthusgurka eller friland? Om du inte vet, så skulle jag nog ha den inne ett tag till, avhärda/låta den stå ute om dagarna under en vecka eller nåt... och sen ut på på altanen, lite som ett mellanting. Gurkor vill ha varmt---Mina frilandsgurkor som jag fått av en kompis, dom får stå i växthuset så länge. Men så har vi ju inte så där supervarmt ännu heller...
      kram!

      Radera
  2. Men jisses, vad spännande. Att det har hänt kanske från ditt pillande, fantastiskt.
    Ska bli kul och se vad som händer.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen spännande. Antagligen blir det inget... men man kan ju ta sticklingar...
      kram!

      Radera
  3. Vad spännande! Undrar hur lång tid det tar från frö till blommande pelargon? Det får väl tiden utvisa, kanske. Här är det mest tomatblommorna som jag pillar på ifall de inte skulle råkat få insektsbesök i växthuset. Utomhustomaterna klarar sig utan assistans.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, där har du rätt. Tomaterna, ja, dom bör också pollineras... Tack för påminnelsen. En blommande pelargon från frö, ja det blir som att få Nobelpriset, det. När mina P. sidoides-frön som jag skickat efter, börjat spira, ja då blir det till att fira...där rimmade jag...Tyvärr så har sidoides-näbbarna ramlat av *snyft* men jag har tre frön kvar. Det är som ett lotteri och ändå en bedrift...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här