torsdag 8 maj 2014

Det vackra vilda... och ibland så är naturen för vild...

Just alldeles precis nu, så är det uppehåll i regnet, 
  och det är tio-nåt i grader.

Tänkte visa er lite vilka förutsättningar jag jobbar med.
Eller vad min hjärna (och kropp) jobbar med för tillfället.

Baksidan av huset, den del av gården som 
jag tänker försöka få till nåt som liknar, eller
för tankarna till trädgård.
bilden tagen från övervåningen i bostadshuset.
kolla in skottkärran så ser ni hur stort det är....
vadå gräsmatta? mossmatta=skönt för fossingarna

Här har de två (tre) granarna stått och skuggat.
Det känns som ett sisyfos-arbete
att röja upp efter dom. De har stått och släppt
barr i trettio år, och för att inte tala om allt
löv som samlats under dom....
Granar har den förmågan att de drar till sig
ljus, och när de kommer bort,
så öppnar sig en helt ny ljus backe.

I den långa backen upp på åsen, i
sydöst, och där är nu precis knökfullt
av liljekonvaljblad. 
Allt det gröna som syns på bilden, ovanför
stubbarna, är liljekonvaljer!!!
Ni ser ungefär en tredjedel av konvaljbacken...
Och några har redan fått blomknoppar.  

Flera stora bladsamlingar med skogsnäva.
Även känd som midsommarblomster...
Det blir vackert i lila framöver...

Knölen framför stubbarna?
Här har en stor björk stått en gång i tiden.
Stormen nittiofem, 1995, då
det redan 17 november blåste in massor
av snö i hela landet, lamslog stora delar
och höll oss, och många fler, insnöade i flera dagar.
Armén fick hjälpa hemtjänsten att ta sig fram
med hjälp av bandvagnar. 
 Då var man glad att man 
hade kakelugnar, vedspis och välfylld frys.
Det var tider, det.

I alla fall...
på morgonen efter stormen så hade
björken lagt sig ner, lugnt o stilla. Missade
 ... växthuset, 
mosade min torkvinda 
(varför i hela friden
tog jag inte in den när vintern kom?)
och klämde nästan ihjäl
vårt ganska nyplanterade äppleträd.

Men det var tur att björken föll åt just det hållet. 
Och inte över huset...
Bilden tagen inifrån fönstret i salen...
stormen 17 november 1995
det uppochnervända "V" som syns bakom är en ställning för gungorna...
fastsatta i andra änden i just björken...
inget mer gungande här för ungarna ...




så här såg det ut innan, taget från från andra hållet...
en dubbelgran och en enkelgran och en Lilleman.... och en knöl

14 kommentarer:

  1. Vilken skillnad det blev efter att granarna tagits ner. Så mycket ljusare!

    Kram från Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så nöjd med resultatet. Ett väldans slit, förstås, men väl värt. Är glad varje dag jag ser den öppna slänten...
      kram!

      Radera
  2. Jag minns att jag slapp gå till skolan den morgonen den 17 nov!
    Härligt att få lite mer ljus in i trädgården! Vi är
    Sista huset på gatan för ett årsen skövlade de ner dungen som ligger på kort sidan så nu (vi bor lite på höjden) ser jag ner över det andra villaområdet (en gångbana går mellan områdena) inte alla roligt! Vissa träd va döa sa dom, andra bar sjukdomar men för mig så grönskade dom och var vackra! Det var faktiskt lite mysigt att vara inringad...
    Nu i helgen hoppas jag kunna så lite och lägga över duk! Hade ju varit trevligt med lite grönska

    Hoppas du har det bra på vardagarna när Husse är borta! Kommer han alltid jobba så eller är det ett uppdrag jobbet har nu med att jobba borta?
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi som var med, kommer nog ihåg de där dagarna. Så tidigt det kom också...
      Ibland kan det bli för ljust och öppet när man tar ner träd. Och så det där med insyn... Det har vi ju inget problem med, (om vi bortser från korna då...)
      Hoppas du får bättre väder än vi har, det är grått o regnigt.
      Han kommer alltid att jobba så... det är bara att gilla läget. Men det gör jag... har inget emot ensamtid.
      kram!

      Radera
  3. Oj, ni har verkligen stor trädgård!
    Kul att du visar bilder och berättar om stormen.
    Kram och ha en fin helg!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ytor är det ingen brist på... hade man pengar, maskiner och mycket hjälp så skulle här finnas plats att göra en stor härlig blommig trädgård. Nu är det mest ytor och "woodland" som det så fint heter. Men jag jobbar på. Tid finns ju i alla fall
      kram!

      Radera
  4. Stor skillnad och bättre blev det
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blev det!
      kram!

      Radera
  5. Hej!
    Ja,det där med trädgård är inget som växer upp över en natt precis.Men vilken fin backe ni har med liljekonvaljer och allt....Inte en maskros så långt ögat kan nå.vår gräsmatta består mestadels av mossa och maskrosor.Men visst är det roligt med trädgård.
    Det där med plastkrukor och hund känner jag igen.....likaså namnlappar på växter får inte sitta kvar...dom ska bort fort,så ingen vet vad som är vad.
    Idag har jag satt frö i potatislandet.Solen sken på fm. Och jorden var fuktig efter regnet och varm...Det var riktigt roligt.Hoppas det blir något av det.

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maskrosor, ja det är inte så många i år. Jag är på dom med maskrosjärn om jag hinner. Mitt bästa redskap förutom den nya grävspaden... Mossan är grön o frisk ;-)
      Namnlapparna har han ännu inte upptäckt. Ve o fasa! Då blir det efterräkningar!
      Låter härligt med sådden
      kram!

      Radera
  6. Den stormen glömmer vi aldrig!!! Vi hade en "silvergran" på tomten i Jkpg,med tre toppar. Den ena av dem knäcktes vid den stormen. Som tur var föll den inte på huset men den skade lite av taket på vårt uthus!
    Så vackert ni har det i er slänt nu, tänk när alla liljekonvaljerna blommar! Du får ordna det lite i taget, råder jag!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var sak har sin tid... ibland är jag lite för snabb i vändningarna. Det är då det brukar gå åt fanders...
      kram!

      Radera
  7. Din tomt genomgår en metamorfos, verkligen, tänk va kul!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här