söndag 4 maj 2014

Om sexton dagar kommer sommaren, säger dom...

Vilka är dom då, kan man tänka.
Jo jag sökte på vädret
(på internet)
i min lilla del av världen
och då stod det att sommaren 
skulle komma om sexton dagar.

Grannen, däremot, som bor några
hundra meter härifrån, jo deras
sommar kommer om tio dagar.

Så jag kan ju gå bort o fram mellan
deras och vårat och njuta av att 
"nu kommer sommaren!"
________

När vi har hållit på och röjt i backarna
och krattat och donat (tagit ner sly och träd)
så har vi dragit upp en massa till ytan, sånt
som vi inte sett på åratal.

Bakom huset, i sanden
på sydsidan,
kom det upp en knippe tulpaner.
Minns inte att jag satt några lökar
sen 1990-talets början...
så det måste vara dom.
Och inte sjutton satte jag väl dom där?
Nåväl...

Fyra fina tulpaner.
Vad det är för sort? 
Skruvtulpaner kanske?
(finns det såna?)
 







8 kommentarer:

  1. Tokgillar dina skruvtulpaner!
    Och vilken bedårande liten växt i förra inlägget!
    Du har verkligen kommit igång och visst är det lite kul ändå, det här med att go green!
    I mitt system ska det regna som bara den tisdag och onsdag och i Omgivningens system ska det inte det!!!! Jag vet inte vad man ska tro. Antagligen bara att det kommer regn när det kommer!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan lite skönt, det där, att vi inte behöver göra nån speciell åtgärd för vädret. Det blir som det blir... Lite regn skulle sitta fint ändå. Vill bara hinna med att ta upp alla löv- och barrhögar som jag krattat ihop först...
      kram!

      Radera
  2. Underbar tulpan, den kanske har en skruv lös:) Visst är det tråkigt med det här vädret, jag vägrar gå ut idag! Nu ser det ut som om vi ska få regn här på ostkusten på onsdag, det har varit lite olika uppgifter de senaste dagarna. Här behövs det verkligen , här är det kruttorrt!
    Ha det så bra i det gröna!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skruv lös, som sin "matte", hihi... Jo tack, regn tar vi gärna. Men vänta till onsdag, tack..

      Radera
  3. wow vilken tulpan! Hur häftig som helst ju! Vilken tur att ni flyttade tillbaka till gården igen, annars skulle du ju aldrig återupptäckt dem... coolt att sommaren kommer om sexton dagar - det ser jag fram emot ;-) Om det nu gäller samma här för oss förstås. Konstigt att den kommer tidigare till din granne, har grannen mutat någon vädergud eller, hihi. Tack för dina uppmuntrande kommentarer när vi var strömlösa, jisses vad bortskämd man är egentligen men åh vad lycklig man bllr när allt funkar igen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket som vi skulle missat om vi inte kommit tillbaks. Tanken skrämmer...

      Radera
  4. Läcker tulpan!
    Här kommer nog sommaren på tisdag, för efter en lång tid med sol och värme kommer då regnet enligt yR och då brukar det vara sommar ;)
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här får vi nog vänta tills nästa regnomgång, för här känns väldigt vår-ligt fortfarande...
      hutter...

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här