torsdag 1 maj 2014

Rhododendron, kan det bli nåt? Och så lite skit-snack...

Brrr, imorse var det bara nån grad varmt.
Det var inte så roligt.
Jag som vant mig ganska fort med att gå i shorts.
Det gör man inte i dag, ska jag säga.
Nä fyfördenlede, då blir man sjuk, säkert.

Då passar det utmärkt bra att hämta lite
skit.
Ja eller komposterad blandning av
torv och hästskit, egentligen.

Så här himla snygg är den.
Direkt tagen ur gödselstacken.
Knappt nåt rotogräs att tala om.
Vadsägerniomdet-va?

Fylld med maskar.
Så man är hela tiden rädd
att man ska halshugga dom
(hur vet man att det är huvud-sidan?)

Jag antar att den här jorden är det rejält
med kraft i.
Nu ska här testas att blanda med granbarr.
(rester från när vi tog ner de två jättegranarna)
Det ska vara bra har jag hört, speciellt för rhododendron.

Granbarr gör jorden sur, man får bara passa så den inte
blir för sur... men i våra kalkhaltiga backar, så borde
det bli ganska bra.
Borde kanska ha i lite järn också i blandningen, 
men jag vet att vårt vatten är ganska järnhaltigt
(trots reningsverk) så jag chansar på att
det räcker.

Eklöv därtill, det har vi massor här i backarna.
Så det borde som sagt bli en fin början
för de två rhododendron jag köpte i Danmark.

Sen hittade jag två stycken av lite större modell idag på Netto,
och de hade t o m blommor på g.

Spännande det här!
Nu får vi se om teorin fungerar i praktiken.

Nu kanske nån som har koll
tänker nejnejnej så ska/kan/bör man inte göra
I så fall

så är det redan för sent för goda råd.
Just i detta ärendet...

För nu går jag ut och gör det här.
Tack ändå...
Jag skyller mej själv.

Däremot så blir jag väldigt glad för
hejarop, goda råd
och hälsningar.
Alla kommentarer mottages
med största tacksamhet...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här