tisdag 6 maj 2014

Nu har jag snart prickat av allt på listan...

Tidigt i våras, när jag började planera mina
nya rabatter, så påbörjade jag en lång
önskelista över växter som jag ville ha.

Egentligen skulle jag hållit huvudet kallt
och bara valt växter som klarar våran
växtzon 5-6. Inte bara falla för ett vackert
ansikte/blomma...

Jag och listor. Jag älskar att göra listor.
Jag har anteckningsböcker, lösa blad med
noteringar, inskrivet i mobilen under "anteckningar"
nerskrivet på kanten till reklamblad och sedermera
urrivna... ja som sagt, listor, men därmed inte sagt
ordning...

Eftersom så har jag strukit växter på listan.
För att jag inser att de inte passar/övelever/ser fina ut

Visst har jag inhandlat växter som inte funnits på listan (se
inköp i Danmark mm)
och om jag ska vara riktigt ärlig
så har jag varit dåligt på att handla efter listan.

I helgen som var åkte vi till Varnhem 
(ligger mellan Skövde o Skara och har en otroligt
vacker klosterkyrka)
där finns en handelsträdgård med mycket växter.

Plockade på mig 
en Helena-ros (Rosa helenae hybrid) som ska tåla
att bo i zon 5, och det får vi hoppas då...
en alpklematis

och ett gäng perenner.
Rosen till vänster om nätet är Blue Moon. Mår inte så bra efter
de frostnätter vi haft. Trots täckning...
De tre vid nätet är en ros New Dawn och på var sida
är det flerfärgade luktärtor.

Luktärtorna är en testkörning. Överlever de, 
så kommer mina vita också att få 
komma ut... de bor för närvarande
i växthuset...

Alla luktärtorna är uppfödda i toapappersrullar, som 
är ett utmärkt sätt att så sådana på. De är tydligen
inte så förtjusta i att man grejar med rötterna.
Det behöver man ju inte heller.
Toarullarna är blöta och 
kommer att försvinna till slut nere i jorden. Sägs det...

Har läst/hört att man inte ska snåla och bara köpa en av
varje sort perenn, utan minst tre av varje. Men här i våran kall-håla
så tänker jag mig att en av varje ska få testa ifall det
funkar. Rent ekonomiskt alltså.  Funkar de, och kommer
upp nästa vår, så köper jag några kompisar till...

Ser det trångt ut? Det är tänkt att jag ska kunna möblera om
framöver... Tanken är ännu flera rabatter.
När jag bestämt mig för var jag ska ha dom, vill säga...

Inköpta i Varnhem:
trebladsspiran Gillenia trifolata
brunnävan Geranium phaeum "Samobor"
blodtopp Sanguisorba off.
rödbladig alunrot Heuchera micr. "Palace Purple"
bolltistel Echinops nitro
Vit rudbeckia Echinacea purp. "Alba"
m fl

Igår fick jag ner Helena-rosen i jorden 
i en av de mindre svarta trälådorna (som kom med från ön)
utanför tvättstugan,
där jag tänkt att den ska dölja det fula hundgårdsnätet.
Så småningom, då den vuxit sina sex utlovade meter...
ja jag vet. Önsketänkande...

Perennerna tryckte jag ner också, och så vattnade jag 
och det passade bra att det började regna under natten.
Så slipper jag tänka på att fylla på idag...
även om ett regn inte motsvarar en vattning
så motverkar det uttorkning av jorden i alla fall...
alltid nåt.

Ett väldans listande och tjatande, tänker ni säkert.
Men ni ska veta, att den här bloggen använder jag som...
ja just det
en lista!
På vad jag gör, hur jag gör, och när...

Vad jag gör idag?
Absolut ingenting.
Men ikväll, däremot, ska jag gå på en 
kurs i "Köksträdgården" på en handelsträdgård
i grannstaden.
+ 4 och regn. 
Utomhus. 
Det blir till att klä sig efter väder-

8 kommentarer:

  1. Det där med listor jag skriver lite överallt! Och tydligen har lille N ärvt det av mig för han har målat i soffan i tv rummet, den ser nu zebra aktig ut! Gör läcker, blir säket modernt snart hehe
    Vi har också haft kallt så jag har inte tryckt ner något i jorden ännu!
    Hoppas du hade en trevlig kväll och klädde dig varmt!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då, det kanske blir nåt inom inredning av den killen... Klart han ska få sätta sin prägel på hemmet också...
      Brrr, vi var inne som tur var. Trevligt, men "inget nytt under solen",,,

      Radera
  2. Oh, du har sån energi och det verkligen osar entusiasm runt dig och vilka fina planteringar du gör, roligt att testa. Att gå på kurs låter roligt, undras om dom säljer nåt där också.....Helenerosen blir säkert jättefint, vad jag vet så är den jättetålig och växer fort som bara den! Och så doftar det honung när den blommar, det är så gott!
    Och så klart du måste ha aurikler. Jag förstår mig inte på dom men jag tycker dom är så fina. när jag misshandlade mina gamla och lät dom stå ute i kruka om vintern och utsatte dom för en massa elände då var dom jättefina. Sen när dom fick en fin rabatt, ja, då dog dom...
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en blomma i min stil det, aurikeln. De ska klarar ruffa tag här...
      Kursen var väl ok, men så låååångt, att jag var tvungen att bryta innan den var klar. Skulle hinna handla också... de stängde 22-
      energi? idag ska jag inte göra ett skvatt, tror jag...

      Radera
  3. Listor gör jag också, akutlistor, paniklistor, sånt som bara är bra att ha nångång och sånt som ska åtgärdas fast senare.

    Även om du bor i zon 5-6 kanske du redan har eller kan skapa små zoner med varmare mikroklimat i din trädgård. Det kan vara bredvid en stor sten som ackumulerar värme, en skyddande mur eller vägg, en häck eller perennrabatt med tuffare växter kan skydda de lite känsligare. Plattsättningar eller stenmjöl mellan rabatter och sålådor förbättrar också klimatet.

    Lycka till
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla fina tips. Problemet med vår "trädgård" är att den har enorma tomma ytor, så att bygga väggar, murar, häckar o sånt är både jobbigt, kostsamt och tidskrävande... jag ska visa bilder sen... och jag jobbar på. Fler tips tack!

      Radera
  4. Oj vad roligt med så många nya växter. Själv organiserade jag bort nästan alla mina rabatter förra året, behöll bara en stor och en lite mindre och bara de växter jag gillar och som är lätta att sköta, blev bra och nu kan jag bara sätta mig i lugn och ro med en bok och ett glas vin i stället ;) var sak har sin tid och just nu är det vilotid för mig...
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. he he, jag har haft min vilotid, den tiden på ön, så det blev en otrolig mängd uppdämd energi som jag måste få ut här nu... vin, ja tack, det gör jag mig tid till, må du tro...
      men som du säger, var sak har sin tid.
      Måste passa på medan det kliar i fingrarna. Snart nog så "kroknar jag", om jag känner mig själv...

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här