söndag 18 maj 2014

Fler såna här helger, tack!

Jag är helt lyrisk!
Vädret har varit helt otroligt magiskt perfekt!

Och för att fira väder och vind... så blev det ett glas
vitt, blandat med Lokas nya crush med hallonsmak...


På eftermiddagen igår, lördag, efter gräsklippningen,
så blev det grillat på gasolgrillen. 
Nu börjar husse lära sig hur man ska
använda brännare, de olika våningarna
och grilltiderna...

Fläskfilé, baconlindad sparris, paprika
och majs,
och så en rejäl sallad till...
Behöver jag säga att det var gott? 
Näe, tänkte väl det...

I köket står en liten bukett
liljekonvaljer.

Hade nog kunnat plocka en jättebukett.
Det finns massor!!!
Men jag njuter nästan ännu mer
av att stå längst nedanför åsen, 
i dalgången, 
och se ett hav av liljekonvaljblad och
blommor klättra uppåt.
Och känna doften...

Och bakom mig, på väg upp på
den andra åsen, finns då 
ett hav av blå blommor.
Det är vintergrönan som blommar.
Den doftar också väldigt gott.

Vi har satt upp skärmar och nätväggar och gjort
en uteplats vid växthuset.
Nåt som jag planerade för herrans massa år sen
genom att gräva ner stenplattor.
Men av någon anledning så har det aldrig
blivit av att vi suttit där. Kanske för att skogen
och kohagen bakom har känts lite för påträngande.
Nu fick vi precis klart hörnet, och så har några
skärmar kommit upp för att skyla den trista
stora grovkomposten.
Stenplattorna är helt övervuxna av mossa
och det växer gräs emellan.
Men de får vara kvar.

Jag hann också starta en näringsblandning
med brännässlor och vatten i en stor tunna
med lock på. 
Om två veckor så beräknas den vara klar...

På nåt vis så kändes det som en perfekt avslutning på helgen,
när regnet kom vid 17-tiden idag.
Helt lagom att gå ut och vattna i duggregn.
Det är grejor, det!





6 kommentarer:

  1. Vi har haft lite regn idag, men sol ikväll och gårdagen var helt underbar!
    Jag förstår om du inte vill plocka mer än en liten bukett liljekonvaljer, det räcker ju även om du har mängder. Och vintergröna, jag får väl komma förbi och norpa lite!!??
    Vi hade det vid sommarstugan, det är såå fint.
    Nässelblandning funkar inte här för mej! Jag har gjort en blandning en gång, glömde bort den och fy för den lede vad det luktade, så glöm den inte!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart du får komma och hämta. Vi har halva skogen full med vintergröna. Ta gärna med nåt att byta med ;-)
      Nässelvatten ska lukta illa. Då är det kraft i det...
      kram!

      Radera
  2. Jag väntar på duggregnet, efter sådden i dagarna! Ja, man får hålla i sej, och det är väl tur att vädret växlar lite, men det blev en explosionsartad aktivitet när vädret vände till det vackra! Så njutningsbart att få vara i sin trädgård och jobba, lyssna på småfåglarna och höra göken!

    Du verkar ha haft fullt upp du också och vilken smaskig måltid - det låter urgott! Det måste jag prova - baconlindad fläskfilé - mums!
    Önskar dej en fin start på veckan och kanske lite lugnar liv för kroppen! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också får en riktigt fin vecka
      kram!

      Radera
  3. Hejåhå vad du håller igång!! Du skrev i början att dina gröna fingrar va sisådär! Jag tycker att du verkar vara grön hela du hihi
    Se på mig! Allt jag sådde inne dog! Nästan allt då, tomat, paprika och chili är nu utflyttade t större krukor! Jag har sått i mina pallkragar nu med fiberduk över! Jag vill så gääääärna att det tar sig....
    Solen strålar idag och jag är på jobbet och känner mest att kan inte dagen ta slut!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Jag är nog mest grön av avund i så fall. På dom som har riktiga trädgårdar med fina "rum"... jag har bara en jäkla massa mark som gör lite som den vill...
    Håller tummarna för att dina sådder kommer nån vart. Mina lökar har fått små gröna spröt i alla fall. Ja dom i kragarna alltså....
    kram!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här