onsdag 21 maj 2014

Som värsta parfymen, då lr...

När den varma vinden glider ner för åsen, ner i dalgången
och tar med sig doften från millioner liljekonvaljer...
(nej jag har inte räknat, men en uppskattning... typ...cirka...)
så doftar det liljekonvalj
överallt här utanför.
Tänkte först, va sjutton va gott jag luktar idag då...
men det var inte jag...he he,,,*bordegåoduscha*

På åsen trängs dom med getrams, som sticker upp en bit
ovanför konvaljerna, och låssas att dom också doftar gott.
Till o med midsommarblomster är på gång med små
lila blommor.

Men se, nåra syrener är inte på gång här.
I år blir inget stort syren-år, har jag märkt.
Det ser skralt ut, än så länge i alla fall,,,

Häromdagen tog jag lite krafttag och fick
röjt rent i det gamla traktordäcket som legat
där sen urminnestider (första sommaren om jag minns rätt)
och det var fullt med gräs och ogräs.

Nu är här 
fyra olika myntor
och två knippen med blomstertobak.
Egenuppfödd... ska bli vit, är det tänkt. Ser lite ledsna ut
just nu, men tar sig nog när de vant sig att bo här.
Och så två "färdigköpta" hängväxter. "Snöflinga" tror jag dom heter.


Svalorna har kommit och lagar sitt gamla bo ovanför
köksfönstret. De smutsar ner ganska rejält, men
finns det nåt mysigare en kväll, än när de dyker
ner och flyger runt på gården i jakt efter insekter.

 2010 skrev jag om dom här
och
2011 skrev jag om dom här
(och jag fick ganska fina bilder på dom också...
klicka på bilderna i inläggen på 
min andra blogg, så ser ni dom närmare)

Annars så gräver jag lite här o där, sticker ner
plantor och vattnar och grejar.

Sen har de sex aurikler som jag beställt,
äntligen kommit. Sex vackra sticklingar.
De har nu fått ny, fin jord, blandad med perlit.
Vad en aurikel är?
Primula auricula
Kolla in hos Ray på raysperennials.se
Det är där jag har köpt dom...
Delilah, Anna, Merlin, Old English Green,
Fiddlers Green och Idminston.
Dettaärsåhimlaspännande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här