söndag 25 maj 2014

Vilken rotblöta! Och så lite vin...ranka...

Igår morse, tidigt, blev jag väckt av värsta åskknallen.
Det lät som om den slog ner väldigt nära, det riktigt
gungade i marken efter...

Tur man inte är åskrädd. Inte hunden heller...
och absolut inte husse för han vaknade knappt...

Sen blev det rotblöta, minsann. Hur många millimeter som kom?
Ööööh, det borde jag ju ha kollat, jag har ju en sån digital väder-
station. Så intressant var det... typiskt mig.

Midsommarblomstren blommar hysteriskt
i backen upp mot åsen, och jag har kolla in
smörbollar som är på gång på en av de 
andra åsarna... inte våran ås,  men vadå?



Vindruvan har kommit igång, det trodde jag verkligen inte.
Efter en vinter i ett mörkt stall, inlindad i mineralull, och så ut
i ljuset och 
i en lite större krukan med ny jord. 
Ja då blev den glad!
En "strånkel", en torr ranka, sticker ut, men NEJ! inte
klippa av! Bara klippa mellan jul och nyår.... annars blöder den...
och DÖR!!!  däremot kan man klippa/pincera bort blad och 
nya rankor för att få bättre skörd. Men så långt har vi inte kommit
ännu, rankan och jag...
Nu har den i alla fall fått stöd av både
tråd och hampasnören...


8 kommentarer:

  1. Oj, så det växer hos dej och redan midsommarblomster, en månad för tidigt egentligen...!
    Rotblöta skulle vi ha här, men åskan klarar man sej utan! Inte en droppe regn här, så det blir att vattna på torpet igen!
    Ha en fin söndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss blommar inget som det ska. Syrenerna har knappt fått knoppar, men midsommarblomstren blommar... ja man förundras hela tiden.
      kram!

      Radera
  2. Här var (är) en till som varken fick åska eller regn, fram med kanna och vattenslang! Styrketräning! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten, tur man har det. Vi djupborrande för några år sen. Innan var det att samla regnvatten, och hoppa över långa sköna duschar...
      kram!

      Radera
  3. Här har vi klarat oss från åskan, halvmolnigt idag så vem vet bara det inte sker senare i en när man står
    Där på fotbollsplanen!
    Här har det börjat visa sig grönt i pallkragarna (rädisorna) jag har gjort en karta så jag minns vad jag tryckte ner!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karta! Ja det är smart, det! Har också en sån för perennrabatten. Men i övrigt är det lätt att komma ihåg. Lök lök o lök, och så sallad...hahaha
      kram!

      Radera
  4. Nä hit kom det bara liten skur ...åskan klarade vi oss ifrån
    så mycket fint du har gjort
    kram Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det blir mer och mer, det är svårt att stoppa den här gröna svallvågen...
      kram!

      Radera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här