måndag 26 maj 2014

Kållebåjsare-hatt, ett måste!

Tur man inte har grannar. Annars hade de nog haft åsikter.
I morse, halv sju, åkte husse iväg med mega-ekipaget.
Han gled så fint iväg uppför backen för att återses
framåt veckan...

I alla fall.
Jag stängde grinden och tänkte, hur skönt är inte det här?
Ja inte att han åkte, utan vädret.
Solen hade precis gått upp. Det var fuktigt i det nyklippta gräset.
De vinterfodrade gummistövlarna värmde gott
(ja jag har såna fortfarande, när det inte funkar med
foppa-tofflor eller stålhätteskor), vårjackan med foder, 
och på huvudet satt den perfekta kållebåjsarehatten
som jag köpte för dyr penning på handelsträdgården.

man skulle kunna få en lite skev kroppsuppfattning här...
 mest mossa i denna gräsmattan... mjukt o skönt, behöver ej klippas...

Är trött på varma kepsar, och ville ha nåt som ventilerar
och skyddar mot solen när man läser.
Ja just precis, när man läser...
ja när man trädgårdar också, så klart.
Men speciellt när man läser.
Jag läser ju böcker i min iPhone,
den är ju med överallt. Så en paus
från trädgårdandet, så åker boken/appen
fram.
Just nu läser jag "Det sjunde barnet"
av Erik Valeur, en lång bok, men 
väldigt spännade och intressant.

Så där ja, nu hamnade vi från vinterstövlar
till böcker...

Vad jag ville säga, var, att jag suttit ute och läst
från klocka halv sju, i solen, nedanför köksfönstret,
med sval-paret kikande över axeln
(de har lagat sitt stora bo över köksfönstret och ska
ni ägna sig åt bebis-tillverkning där)
och på skulten så tronar kållebåjsare-hatten,
cowboyhatten i strå.
bild fr freepik

Nu tar jag en paus för att byta till svalare kläder=
shorts o t-shirt (och hatt) , för att jag ska ta bort bränn-tunnan.
Ni som har en bränntunna, vet, att det är inget
man går bara sådär. Speciellt när den var full och
har gått av på mitten, pga ålder, rost och att husse
körde på den med den stora gräsklipparen.
Det är alltså en hel del aska, skräp som inte kunnat
brinna av olika orsaker (vem fasen har lagt dit det?)
pinnar, och rostiga delar från tunnan...
Ja har man inte jobb, så finns det alltid nån som skaffar
det åt en...

9 kommentarer:

  1. Ha en fin dag där ute i solskenet med den cooola hatten!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma, med eller utan hatt ;-)
      kram!

      Radera
  2. Hej,
    Jag ser att försommaren har kommit till er också. Här växer gräset och ogräset i en väldigt fart så man hinner inte riktigt med. Jag har 2 tuffa veckor framför mig med alla slutprov på min floristutbildning. Men det ska nog gå bra. Jag ska njuta lite av solen också och inte bara plugga.
    Ha en fin början på veckan!
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns väl både roligt och lite sentimentalt att avsluta en sån härlig utbildning?
      kram!

      Radera
  3. Så snygg och tuff hatt! =) Vill också ha en liknande! Har ett par på väggen, men inte med så där fina lite uppvikta stora brätten.
    Tackar för trädgårdstips! Jorå, den ena kaprifolen hade jag redan släppt loss när jag fotade. Så långt sträcker sig mina ytterst små trädgårdskunskaper i alla fall...fniss... ;) :) Det där med att lägga i benmjöl är däremot utanför mina kunskaper och nu låter jag bli det, för alldeles säkert skulle den lilla vovven gräva där. han är en riktig grävling! Gräver hål i gräsmattan så for han får chansen! ;)
    Ha en finfin vecka!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kära små husdjuren. Lilleman åt 1 1/2 ostronskal igår, som låg som smycken i en rabatt... salt o gott säkert... de resterande 1 1/2 (av totalt tre som jag plockat på kusten) hamnar nu utom räckhåll för hungriga vovvar...
      Klart du ska ha sån hatt! kolla där som säker såna trädgårdskläder...
      kram!

      Radera
  4. Åhh vad jag kände ett behov av en sådan hatt, vill ha en NU!
    Får undersökas var man kan köpa en häromkring..
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar den redan. Får hålla mig för att inte ha den inne också...
      Den hittade jag på handelsträdgården, den tillhör nog trädgårdskläder-avdelningen...
      Lycka till
      kram!

      Radera
  5. Bluehost is the best hosting provider for any hosting plans you need.

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du som kikar in lämnar några ord här